Plays Martin Denny

Plays Martin Denny - RAT 002/003

BUY CD: off-recordlabel.blogspot.be

 

Orchestra Exotica

DISC 1: Orchestra Exotica plays Martin Denny
1. Escales (Jacques Ilbert)
2. M’Bira (Harold Johnson, Martin Denny)
3. Tune From Rangoon (Les Baxter)
4. Stone God (Les Baxter)
5. Cobra (Martin Denny)
6. Misirlou (Nicholas Roubanis)
7. Jungle Madness (Harold Johnson, Martin Denny)
8. Kalua (Ken Darby)
9. Tiki (Les Baxter)
10. The Enchanted Sea (Frank Metis & Randy Starr)
11. Simba (Les Baxter)
12. The Left Arm Of Buddha (Les Baxter)
13. Mau Mau (Julius Wechter)
14. Llama Serenade (Charles Wolcott)
15. Akaka Falls (Helen Parker)

Bruno Vansina (flute, melodica, synth, saxophones & parafernalia), Pierre Vervloesem (guitar), Frank Van Eycken (vibraphone, marimba, glockenspiel, percussion), Peter Vandenberghe (keys), Filip Vandebril (bass), Kobe Proesmans (percussion), Simon Segers (drums)
Recorded by Roel Snellebrand at Sonoro, Duffel.
Mixed and mastered by Pierre Vervloesem at Studio Fiasco, Brussels.

 

DISC 2: music from the performance ”MaiTé, the girl and the bird
1. Escales (Jacques Ilbert)
2. M’Bira (Harold Johnson, Martin Denny)
3. Tune From Rangoon (Les Baxter)
4. Stone God (Les Baxter)
5. Cobra (Martin Denny)
6. Misirlou (Nicholas Roubanis)
7. Jungle Madness (Harold Johnson, Martin Denny)
8. Kalua (Ken Darby)
9. Tiki (Les Baxter)
10. The Enchanted Sea (Frank Metis & Randy Starr)
11. Simba (Les Baxter)
12. The Left Arm Of Buddha (Les Baxter)
13. Mau Mau (Julius Wechter)
14. Llama Serenade (Charles Wolcott)
15. Akaka Falls (Helen Parker)

Bruno Vansina – flute, melodica, saxophones, synth & paraphernalia Frank Van Eyken – vibraphone, marimba, glockenspiel & paraphernalia Pierre Vervloesem – gitaar (& programming)
Recorded by Bruno Vansina & Pierre Vervloesem at various locations.
Mixed and mastered by Pierre Vervloesem at Studio Fiasco, Brussels.

 

Artwork by Marc Meeuwissen
(p) & (c) Spirelli vzw and licensed to www.off-recordlabel.blogspot.com
Management: www.art-spot.be

With the support of the Flemish Government, the province of Antwerp, JEFF, FroeFroe, Art-spot.be and Rumoer.

 

Press
 

Jazzmozaiek, door: Georges Tonlat Briquet

"Dankzij Bruno Vansina & C° wordt het hele fenomeen op meesterlijke wijze getransponeerd naar onze tijd met aangepaste arrangementen die het originele concept niet verloochenen... Het snoepje van het jaar en nu al een cultklassieker."

Lees meer ...

 

the Wire, December 2017

"Art rock guitarist Pierre Vervloesem, whose taste for retro refits surfaced in an earlier John barry project, plays a prominent role in Belgian outfit Orchestra Exotica. Their arrangements of music by Denny and kindred spirits, including Les Baxter, have real energy and a sense of fun that makes one further slouch to the lounge seem worthwhile."

Lees meer ...

 

Rootstime.be, September 2017, Dani Heyvaert

"... Die heren samen, leveren een ongemeen knappe plaat af, waarvan je zowel de live- als de studioversie keer op keer met plezier beluistert. De sound van de Disneyfilms, waarmee je deze muziekjes associeert, werd naar onze eeuw opengetrokken en de muziekjes op zich, tja, die zijn gewoon tijdloos. Zelf zag ik de voorstelling nog niet, maar ik ken iemand die ze wel zag en die medeteen daarna opbelde om te vertellen wat voor belevenis hem ten deel was gevallen. Ik denk dat ik maar eens de agenda’s van enkele culturele centra ga uitpluizen, op zoek naar een reprise. Tot het zover komt, blijf ik met veel genoegen naar deze bijzondere dubbelplaat luisteren! (Dani Heyvaert)"

Lees meer ...

 

Rootstime.be, September 2017, Dani Heyvaert

 

Dit artikel op www.rootstime.be

Ik weet echt niet of ik voor de jonge lezertjes de figuur van Martin Denny moet voorstellen, maar ik ben een beetje bang van wel. Een poging dus: Denny werd een dikke eeuw geleden in New York geboren, studeerde klassieke muziek en werd al op behoorlijk jonge leeftijd geraakt en geboeid door de latin ritmes en begon instrumenten uit alle hoeken van de wereld te verzamelen. Toen hij, na het einde van WO II gedemobiliseerd werd, ging hij compositie studeren en begon gaandeweg stukjes te schrijven, waarin hij de instrumenten uit zijn collectie op de voorgrond zette. Daarnaast bewerkte hij muziekjes van onder andere Lex Baxter, een gelijkgestemde ziel, die de vaandeldrager was van de “easy listening”-muziek en die muziek van Baxter was gevonden vreten voor de componist-arrangeur Denny en hij maakte heel vaak gebruik van nummers van Baxter o zijn eigen ideeën vorm te geven. Op die manier had hij tegen het eind van de jaren ’50 zowat eigenhandig een nieuw genre uitgevonden, dat gemeenzaan “exotica” genoemd werd.
Hier bij ons hebben we een eigen Martin Denny rondlopen, in de persoon van Pierre Vervloesem, man van heel veel muziekjes, maar vooral bekend van Flat Earth Society en het liet zich raden dat Bruno Vansina, toen die zich in 2013/14 bij Denny ging bevoorraden voor het maken van de muziek bij een schimmenspel voor de school van zijn zoon en later door Teun Verbruggen gevraagd werd voor een theatervoorstelling met live-muziek, getiteld “Het Serpent”, een stuk dat later herwerkt werd tot “Maité, het meisje en de vogel”, vroeg of laat bij Vervloesem zou uitkomen. De puzzelstukjes vielen langzaam maar zeker in elkaar, nadat Vervloesem de Les Baxter-muziekjes, die door Martin Denny bewerkt waren en door Bruno Vansina gebruik, op zijn beurt ging herwerken en wat vandaag op CD verschijnt, is de neerslag van dat proces.
Op één schijf krijg je de studioversie van de songs, gaande van het alom bekende “Misirlou”, dat door al te veel mensen aan Dick Dale wordt toegeschreven, maar eigenlijk een Grieks nummer van het begin van de 20ste eeuw is, over de van Baxter bekende “Stone God” en “The Left Arm of Buddha” tot Denny’s eigen “Jungle Madness” en “Cobra” en Charles Wollcott’s “Llama Serenade”. Allemaal nummers, die je, bij nadere beluistering, al wel eens in een tekenfilm tegenkwam, maar waar je de titel niet meteen van kent. Vansina bespeelt fluit, sax, glockenspiel, synths en melodica, Vervloesem doe alles wat denkbaar is met zijn gitaar en Frank Van Eyken voegt vibrafoon en marimba toe. Die drie hoor je ook op de bonus-CD, waarop je vijftien nummers uit de live-voorstellingen van “Maité…” geserveerd krijgt. Voor de studioplaat werd bijkomend een beroep gedaan op niet meteen de kleinste jongens van onze jazzwereld: Kobe Proesmans op percussie, Simon Segers op drums, Filip Vandenbril op bas en Peter Vandenberghe op toetsen.
Die heren samen, leveren een ongemeen knappe plaat af, waarvan je zowel de live- als de studioversie keer op keer met plezier beluistert. De sound van de Disneyfilms, waarmee je deze muziekjes associeert, werd naar onze eeuw opengetrokken en de muziekjes op zich, tja, die zijn gewoon tijdloos. Zelf zag ik de voorstelling nog niet, maar ik ken iemand die ze wel zag en die medeteen daarna opbelde om te vertellen wat voor belevenis hem ten deel was gevallen. Ik denk dat ik maar eens de agenda’s van enkele culturele centra ga uitpluizen, op zoek naar een reprise. Tot het zover komt, blijf ik met veel genoegen naar deze bijzondere dubbelplaat luisteren! (Dani Heyvaert)